środa, 18 maja 2016

Kładka podwieszona w Sromowcach Niżnych, Polska

Podstawowe dane:

Typ konstrukcji: Kładka podwieszona
Rok ukończenia obiektu: 2006
Przeszkoda: Rzeka Dunajec
Rozpiętość teoretyczna: 10,5 m + 10,5 + 90,0 m
Długość całkowita obiektu: 149,5 m
Szerokość użytkowa pomostu: 2,5 m
Wysokość pomostu: 1,87 m
Wysokość pylonu: 12,80 ponad filarem
Materiały:
Pomost: Drewno klejone
Pylon: Stal
Podpory: Beton zbrojony
Przyczółki: Beton zbrojony


Lokalizacja:

 Polska, województwo małopolskie, Sromowce Niżne


49°23'39.9"N 20°24'37.7"E


Kładka znajduje się na południu Polski.  Łączy dwie miejscowości. Sromowce-Niżne i Czerwony Klasztor. Teren ten bogaty jest w atrakcje turystyczne. Do obiektów wzbudzających zainteresowanie w miejscowości należy kościół pw. św. Katarzyny prawdopodobnie z 1513 roku. Kościół leży na Szlaku Architektury Drewnianej w regionie Podhalańsko-Pienińskim. We wsi mają też początek szlaki turystyczne na Trzy Korony, do Krościenka i na Słowację. Znajduje się tu również schronisko PTTK "Trzy Korony”. Oprócz tego można odbyć spływ łodziami flisackimi płynąc przełomem Dunajca. W całej wsi jest rozbudowana baza noclegowa.
Projektowana kładka dla pieszych usytuowana jest nad rzeką Dunajec w strefie ochronnej Pienińskiego Parku Narodowego. Obiekt stanowi element przeprawy trans granicznej pomiędzy miejscowościami Sromowce Niżne (Rzeczpospolita Polska) i Czerwony Klasztor (Republika Słowacka).

Widok mostu od strony polskiej. Autor zdjęcia: M.L
Obiekt zaprojektowany jest jako kładka podwieszona. Układ konstrukcyjny to przęsło nurtowe o rozpiętości 90 m i dwa przęsła nabrzeżne o rozpiętościach 10,50 m. Całkowita długość obiektu 149,5 m. Pomost kładki zaprojektowano jako drewniany z elementami stalowymi.
Pylon wykonano z rur stalowych o średnicy Ø508/30 mm, który wznosi się na wysokość 26,84 m ponad betonowy trzon. Pylon pochylony jest pod kątem 75° w kierunku przęsła nurtowego. Pomost kładki został zaprojektowany jako drewniany z elementami stalowymi.  Konstrukcję pomostu stanowią dwa dźwigary z drewna klejonego stężone półramkami i układem stężeń wiatrowych.
Widok z pomostu. Autor zdjęcia: M.L.
Dźwigary pomostu zaprojektowano z drewna świerkowego o wysokości 1,60 m i szerokości 0,30 m. Całkowita długość dźwigarów klejonych jest równa 112,0 m. Wewnętrzne, zewnętrzne oraz górne powierzchnie dźwigarów wyłożono szalówką z drewna modrzewiowego. Aby zapewnić większą sztywność konstrukcji zaprojektowano półramę stalową ze stężeniami poziomymi. 
Jako wanty podwieszające zastosowane zostały cięgna linowe o średnicach 40 mm i 28 mm. Zastosowano systemowe zakotwienie bierne wanty w pylonie oraz zakotwienie czynne w pomoście. Oznacza to, że cięgna zostały zamocowane wpierw na pylonie, następnie zostały naciągnięte i zamontowane w pomoście.
Płyta zakotwienia zmocowana była do rur poprzecznych o średnicy 406 mm. Jako wanty odciągowe zastosowane pręty sprężające  o średnicach 60 mm i 52 mm. Pręty zakotwiono w stężeniach pylonu – rurach o średnicy 406 mm. W przyczółku od strony polskiej zastosowano kotwy gruntowe by zabezpieczyć fundament przed wyrwaniem.
Dla wszystkich elementów stalowych pylonu, pomostu i wyposażenia przyjęto kolor stalowo-srebrny. Nawierzchnię kładki stanowią deski o grubości 5 cm i szerokości 20 cm.


Widok od dołu. Autor zdjęcia: M.L
Kładka w Sromowcach Niżnych doskonale wpisuje się w otaczający ją krajobraz. Zastosowanie elementów z drewna doskonale harmonizuje się z atrakcyjną turystycznie okolicą. Jest to drugi co do długości przęsła taki obiekt w Europie. Jest kładką międzynarodową łączącą Polskę ze Słowacją.  
Efekt końcowy jest wypadkową chęci stworzenia konstrukcji o charakterystycznym kształcie oraz środków finansowych inwestora. Wybór drewna klejonego na konstrukcję pomostu jest trafiony z punktu widzenia użytkownika i dobrze wpisuje się w górski charakter regionu. Stalowy pylon odpowiednio koresponduje z tłem w postaci szarych, wapiennych skał Trzech Koron.




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz